MANGOLD: Aké je využitie, liečivé účinky a vplyv na ľudský organizmus?

Rastlina mangold síce nepatrí medzi najobľúbenejšie druhy, ktoré sa na českých záhradkách vyskytujú, rozhodne však stojí za to jej pestovanie vyskúšať. Táto listová zelenina je totiž veľmi nenáročná a jej listy aj stonky sú navyše plné rôznych vitamínov. Vďaka tomu sa dá mangold skvele využiť v kuchyni a ľudia si navyše pochvaľujú jeho liečivé účinky.

Čo je to mangold?

Mangold (latinsky Beta vulgaris var. CICLO) je druh listovej zeleniny, ktorý sa botanicky radí do čeľade merlíkovitých (Chenopodiaceae) a je teda príbuzný s repou či špenátom. Jedná sa o dvojročný strom, ktorá v prvom roku vytvára ružicu väčších listov a po prezimovaní následne vykvitá. Zberať je možné po viac sezón, pretože ide o vytrvalú zeleninu, ktorá zároveň na záhrade pôsobí krásnym dekoratívnym dojmom.

Jednotlivé rastliny dorastajú zhruba do výšky 30 až 60 centimetrov a vytvárajú bujné listové ružice, ktoré sa skladajú z pretiahnutých lesklých listov. Ich sfarbenie sa značne líšia v závislosti na konkrétnej odrode, čo platí aj pre dužinaté stopky. Obe tieto časti slúžia na prípravu chutných receptov a niekto dokonca konzumuje tiež koreň mangoldu.

Odrody mangoldu

Mangold je možné pestovať v dvoch základných variantoch, čo je mangold listový a mangold stopkový. Prvý z nich má tenkú stopka a väčšiu listovú plochu, takže v kuchyni skvele dokáže zastúpiť klasický špenát. Medzi najobľúbenejšie pritom patrí odroda Perpetual Spinach (Gator) s jemnými a jasne zelenými listami či odroda Rhubarb, pre ktorú je typická červená farba stopiek.

Namiesto špenátu môžete vyskúšať mangold zelený, konkrétne odrodu Gewone, ktorá má belavo sfarbené stopky a chutné listy. Okrem už spomínaných druhov existujú tiež odrody, ktorých listy sú celé sfarbené do fialova či purpurova. Často sa pritom môžete stretnúť s názvami, ako je mangold dúhový, mangold farebný alebo napríklad mangold záhradný.

Pre mangold stopkový sú typické svetlo či tmavo zelené listy a hrubšie stonky, ktoré môžu byť pokojne aj niekoľko centimetrov široké. Môžu mať celý rad rôznych odtieňov a v kuchyni sa najčastejšie pripravujú ako špargľa. V Európe sa tento variant pestuje častejšie ako mangold listový a je stále obľúbenejší tiež ako súčasť ornamentálnych zeleninových záhrad.

Kuchári majú radi odrodu Lucculus, ktorá sa vyznačuje veľmi jemnou chuťou. Obľúbená je však tiež odroda Rhubarb Chard, ktorej stopky sú robustné a dosahujú šírky až 6 centimetrov, alebo odroda Yellow, pre ktorú sú typické zelené listy a žiarivo žlté sfarbenie stopiek. Záhradkári potom nedajú dopustiť ani na odrodu Bright Lights, ktorá predstavuje zmes farieb, a to od belavých a žltých tónov až po ružovú a svetlo fialovú.

Pôvod mangoldu

Pokiaľ ide o histórii mangoldu, ako prvý ho vedecky opísal švédsky prírodovedec a lekár Carl Linné v roku 1753. Túto rastlinu označil ako Beta vulgaris var. CICLO, čo je meno, s ktorým sa môžete stretnúť dodnes. Mangold pôvodne pochádza zo Stredomoria, pričom s jeho pestovaním údajne mali skúsenosti už starí Egypťania.

Podľa dochovaných zápisov sa mangold pred tristo rokmi v strednej Európe radil medzi najobľúbenejšie a najpoužívanejšie druhy zeleniny. Neskôr ho však vytlačil špenát, čo bola prakticky novo objavená zelenina, ktorá sa k nám dostala z arabských končín.

Mangold: využitie a účinky

Zaujíma vás, aké má mangold použitie a aké má mangold liečivé účinky? Podobne ako je tomu u ďalších druhov listovej zeleniny, tiež mangold sa pýši vysoko výživnými listami a stonkami, čo z tejto rastliny robí obľúbenú súčasť zdravých jedálničkov. Z jednotlivých častí mangoldu sa dá pripraviť veľké množstvo chutných pokrmov, a to ako v surovej podobe, tak aj pomocou tepelného spracovania.

Vďaka obsahu celej rady vitamínov a minerálnych látok ovplyvňuje mangold zdravie človeka veľmi priaznivým spôsobom. Dôležité sú predovšetkým vitamíny A, B, C, E a K. Pozor však na neopatrné tepelné spracovanie mangoldu, pri ktorom sa môže ich množstvo výrazne znížiť. Pokiaľ ide o minerály, mangold obsahuje napríklad:

  • vápnik,
  • železo,
  • fosfor,
  • draslík,
  • horčík.

Okrem vyššie spomínaných látok, ktoré sú pre ľudský organizmus veľmi prospešné, je významný tiež obsah bielkovín (asi 2,5%). Z veľkej časti je potom táto rastlina tvorená vodou a obsahuje aj cukry, ktoré jej dodávajú ľahko sladkastú chuť. Podobne ako u špenátu je v mangoldu obsiahnutá tiež kyselina šťaveľová, ktorej vyššia koncentrácia môže viesť k rozvoju zdravotných komplikácií.

Liečivé účinky mangoldu

Konzumácia mangoldu údajne predstavuje účinnú prevenciu nádorových ochorení. Táto listová zelenina zároveň posilňuje imunitu a nervový systém, priaznivo pôsobí proti kôrnateniu ciev, čistí krv a vďaka obsiahnutému železu ju lekári odporúčajú tiež pri chudokrvnosti. Aby toho nebolo málo, mangold je tiež výborným pomocníkom pri detoxikácii organizmu, pretože podporuje vylučovanie škodlivín z tela.

Vzhľadom k nízkej energetickej hodnote je mangold vhodnou potravinou, ktorú ľudia konzumujú pri rôznych redukčných diétach. Vynikajúce dietetické vlastnosti tejto rastliny dnes oceňujú predovšetkým na Balkáne, vo Švajčiarsku či v krajinách západnej Európy, ale jej obľuba sa postupne šíri aj do ďalších oblastí. Nielen v lete totiž dokáže skvelo nahradiť špenát alebo špargľu.

A aké má mangold nežiaduce účinky? Jedná sa o druh zeleniny, ktorý výrazne urýchľuje trávenie. Z toho dôvodu môže pôsobiť ako mierne preháňadlo, na čo by ste si mali radšej dať pozor. Zároveň sa neodporúča konzumovať väčšie množstvo špenátu, mangoldu a červenej repy naraz alebo ich v kuchyni využívať príliš často a skoro po sebe, aby nedošlo k tvorbe obličkových kameňov.